Det 21. århundre begynte ellevte september 2001. Det var
dagen da en gjeng muslimske ekstremister styrte to jetfly inn i tvillingtårnene
i New York. Det var den mest spektakulære av de terroraksjoner muslimske
ekstremister har utført, men så langt fra den eneste. Siden den dagen har vi
med jevne mellomrom opplevd islam-inspirerte terroraksjoner i flere europeiske
land; Frankrike, Storbritannia, Belgia, Tyskland, og endog USA.
Det er ingenting som tyder på at terror fra islamske
ekstremister vil avta med det første og da kanskje heller tvert imot. Derfor er
det grunn til å frykte at det 21. århundre vil bli preget av den slags mer enn
noe annet og at det derfor er passende å sette dets begynnelse ved
«startskuddet» den 11. september 2001.
Det er ingen hemmelighet hvor de muslimske ekstremister
henter sin inspirasjon fra. Mange vil hevde at de gjør seg skyldige i en
forkvaklet forståelse av Koranen. Som så mange andre hellige skrifter, Bibelen
ikke unntatt, er den selvmotsigende nok til å kunne fortolkes i svært
forskjellige retninger, men det later ikke til å være vanskelig å finne noen
vers som passer til ekstremistenes formål. Dessuten får de god hjelp av
skriftlærde som har spesialisert seg på de fortolkninger som passer for dem.
Enda mer alvorlig er det at de fleste som har utført de
spektakulære terrorudåd i Europa er andre generasjon innvandrere som har gjort
opprør både mot sine foreldre og det samfunn de er vokst opp i. Dette tyder på
en feilslått assimilering av de muslimske innvandrere. I stedet kan vi forberede
oss på en varig strøm av dødelige, indre fiender.
I efterpåklokskap kan det sies at man på forhånd borde innsett
denne konsekvens av muslimsk masseinnvandring til Europa. Religiøse og etniske
minoriteter er og har alltid vært et problem. Slike minoriteter kan leve i fred
side om side med flertallet i århundreder, men før eller senere dukker det opp
motsetninger som gjør slik sameksistens vanskelig eller umulig. Det
multietniske Jugoslavia brøt sammen efter at Titos jernhånd forsvant. Urolighetene
i Nord-Irland har vi fortsatt i fersk hukommelse. Det finnes nesten ingen jøder
igjen i de muslimske land i Midt-Østen. Koptene i Egypt er utsatt for
systematisk forfølgelse og flykter til utlandet som best de kan. Denne listen
kan gjøres lengre.
Og hva med unntakene? Få steder har integrasjon av ulike
religiøse og etniske grupper lyktes bedre enn i de tidligere britiske kolonier
USA, Canada, Australia og New Zealand, men det skyldes at innflytterne har
funnet det formålstjenlig å kvitte seg med sin etniske bagasje og bli del av en
amerikansk, australsk, newzealandsk og kanadisk kultur. Religionen tar de sånn
passe alvorlig. Dette ble muliggjort ved at de opprinnelige innbyggere i disse
landene var få og teknologisk tilbakestående og kunne skubbes til side.
Sør-Afrika har det ikke så lett; vi har ikke sett slutten på deres integrasjonseksperiment.
Det er på høy tid at europeere innser at deres
multikulturelle drømmerier i sin ytterste konsekvens kan bli en oppskrift på
katastrofe som kunne få nazistenes jødeforfølgelser til å blekne. Det er grenser
for hva Europas etniske flertall kommer til å finne seg i. Vi er alle tjent med
å ikke utforske hvor den grensen går. Den muslimske innvandring til Europa må
stoppes og gjerne reverseres. Det er ingen mangel på stater hvor deres tro og
skikker er toneangivende. Immamer og andre oppviglere utenfra må holdes under
oppsikt og returneres dit de kom fra hvis de blir en fare for indre fred og
sikkerhet.
Det er forlengst betimelig å stille spørsmålet hva godt den
muslimske innvandring har bragt til Europa. Billig arbeidskraft, ja, men også
en del sosialklienter som belaster trygdebudsjettene; innvandringsregnskapet er
ikke udelt positivt (se Integrasjon og tillit, NOU:2017, Vedlegg 2). Deres
æresdrap, kjønnslemlestelse og religiøse intoleranse kan vi være foruten.
Antakelig trodde de fleste i sin tid at den
fremmedkulturelle innvandring ikke ville by på noen problemer. Våre europeiske
samfunn var jo så rike og så praktfulle, tolerante og likestilte. Innvandrerne
måtte være sjeleglad for at de var kommet hit. De var da også kommet av egen
fri vilje, formodentlig for å få det bedre. De tilpasningsutfordringer første
generasjon innvandrere måtte ha ville bli borte med andre generasjon, som jo
var vokst opp i disse praktfulle samfunn. Slik skulle det ikke gå, i hvert fall
ikke for den minoritet som har stått for terrorudådene, og ingen vet hvor utbredt
sympati de har i sine miljøer. Det vi imidlertid vet er at de muslimske
innvandrere, der de er mange nok, har dannet ghettoer av parallellsamfunn hvor
de forsøker å holde storsamfunnets kultur og vaner utenfor efter beste evne og
fortsette med sine egne, i europeiske øyne barbariske skikker.
Det er en illusjon å tro at storstilt innvandring av
fremmedkulturelle kan foregå uten at det setter sitt preg på de samfunn
innvandrerne kommer til. Er de mange nok, gjør de krav på at deres egne vaner
og religiøse forestillinger tas hensyn til. For å holde fred strekker
storsamfunnet seg gjerne et stykke på vei. Vi har alt sett de trivielle utfall;
flesk får ikke serveres i barnehagene, markering av julen i skolene er over og
ut. Verre er det når intellektuelle ikke lenger tør kalle spade for en spade
for ikke å støte folk med religiøse vrangforestillinger. For ikke så lenge
siden kjempet norske og andre europeiske intellektuelle med åndens blanke våpen
mot et presteskap som holdt allmuen i religiøs formørkelse. Den kampen vant de.
Den seieren blir til liten nytte hvis tidligere tiders presteskap skal
erstattes med enda mindre opplyste og mer intolerante immamer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar