Hvem husker lenger tallet 36,9? Det var den oppslutningen Torbjørn Jagland malte seg inn i et hjørne med da han før valget i 1997 sa at Arbeiderpartiet, som han nylig var blitt leder av, måtte ha for å fortsette i regjering. Partiet fikk 35%, Jagland holdt ord og gikk av, og det ble dannet en sentrumsregjering under ledelse av Kjell Magne Bondevik.
En oppslutning på
35%, enn si 36,9%, drømmer ikke Arbeiderpartiet om en gang i dag.
Meningsmålingene vi nylig har sett har vært under 15%. Det er en dramatisk
nedgang, selv om den har foregått over nesten 30 år.
De elendige
meningsmålingene har ført til uro i partiets rekker, som først og fremst ytrer
seg i viskninger og antydninger om at partiets leder og statsminister, Jonas
Gahr Støre, bør skiftes ut. Det er bemerkelsesverdig at de går på mannen og
ikke politikken. Det synes ikke å være noe i veien med mannen. Støre er
antakelig den intellektuelt mest oppegående på Stortinget og har utdannelse fra
et prestisjeuniversitet i Frankrike, i motsetning til enkelte lys på Stortinget
som kan skilte med masteroppgaver fra utkantuniversiteter i Norge som attpåtil
er delvis plagiat. Mannen har lang fartstid fra utenrikspolitikken og andre
politikkområder og er i stand til å kommunisere dannet og reflektert, både på
engelsk og fransk. Hva mer kan man ønske seg?
Det forekommer
sannelig bryet verdt for Arbeiderpartiets politikere og sympatisører å
reflektere litt over om det kunne være noe galt med partiets politikk.
Nedgangen fra 35% til 15% har foregått forholdvis jevnt i nesten 30 år, skjønt
litt i rykk og napp. En del av forklaringen skyldes nok at den klassiske
arbeiderklasse, partiets kjernevelgere, har skrumpet inn. Færre og færre av LOs
medlemmer befinner seg «på gølvet», og de som er igjen er gjerne i høyt
spesialiserte og godt betalte funksjoner og stemmer antakelig på Høyre. Vi
finner fler og fler av LOs medlemmer i offentlig sektor, og de sogner gjerne
til omfordelingspartiene på venstresiden.
Nøkkelen til
Arbeiderpartiets tilbakegang i senere tid finner vi antakelig i
Fremskrittspartiets fremgang. Blant de sakene som markerer forskjellen mellom
de to partier er klimapolitikken og innvandringspolitikken. Fremskrittspartiet
er ikke særlig opptatt av å redde verden med vindmøller, elbiler eller andre
tiltak som reduserer utslipp av kulldioksid i Norge uten å ha noen nevneverdig
virkning på klimaet. Fremskrittspartiet er innvandringsskeptisk, særlig mot
folk fra fremmede kulturer og da muslimske land i særdeleshet. Det faller
antakelig i god jord blant tradisjonelle Arbeiderpartivelgere; møtet med disse
innvandrerne i storbyenes klassiske arbeiderstrøk har ikke alltid vært
harmonisk. Arbeiderpartiet burde kanskje revidere sin politikk på begge
områder, om de har noen ambisjon å reversere den velgerflukt de er utsatt for.
Partiet hadde jo i utgangspunktet en ambisjon om bedre betingelser for
arbeiderklassen her i landet. Hverken partiets klimapolitikk eller
innvandringspolitikk passerer den testen.
Dertil kommer at
partiets omfordelingspolitikk kanskje heller ikke har så stor appell blant den
alminnelige norske velger. Selv om flertallet av dem på kort sikt nok ville
tjene på omfordeling fra de rike til de fattige, har de kanskje en viss
forståelse for at forskjeller i inntekt er nødvendige for å sikre den
økonomiske vekst som må til for at vi alle skal få det bedre. Økonomisk vekst
krever investeringer, og hvor skal pengene hentes fra? Statens såkorn har ikke
alltid spiret godt, men de formuende har både ambisjon om og nese for at
pengene deres skal yngle. Derfor satser de penger på levedyktige virksomheter.
Dessuten er inntektsforskjeller en konsekvens av at forretningsdrivende har lyktes
og dermed et signal om at det går godt i økonomien. Regner det på presten så
drypper det på klokkeren. Regjeringens skatteutspill og rikingenes flytting til
Sveits ser ikke ut til å ha gitt Arbeiderpartiet økt oppslutning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar