I forbindelse med den formidable prisøkning på elektrisitet som har funnet sted siden de nye strømkablene til Tyskland og Storbritannia ble åpnet, har mange stilt spørsmålet hva tenkte man den gangen disse kablene ble besluttet bygget? Hvilken prisutvikling på elektrisitet forventet man for Tyskland og Storbritannia? Hvordan trodde man prisen i Norge ville bli påvirket av disse kablene?
Svarene på disse spørsmålene finner vi i konsesjonssøknaden
fra Statnett, datert mai 2013. Der vises forventede varighetskurver for elpris
i Tyskland og Storbritannia for 2020 og 2030. For 2020 trodde man at prisen
ytterst sjelden ville overstige 0,12 euro pr. kilowattime og i 90% av alle
tilfeller være lavere enn 0,08 euro. Det er neppe mer enn 0,18 hhv. 0,12 euro i
dagens pengeverdi. I juli i år var prisen i Tyskland 0,315 euro i gjennomsnitt
og i Storbritannia litt lavere. I slutten på august ble det rapportert om pristopper
på 1 euro pr. kilowattime i Tyskland og 0,6 euro i Storbritannia.
Og hva trodde man om virkningene på prisen i Norge? I
søknaden anslås prisøkningen i Norge til følge av kablene å kunne bli 2,5 – 4
øre pr. kilowattime. Fra 1. til 4. kvartal 2021 økte prisen til norske
forbrukere fra 65 til 143 øre pr. kilowattime. Kabelen til Tyskland ble satt i
drift i begynnelsen av 2021 og den til Storbritannia 1. oktober samme år. Det
er kanskje drøyt å tilskrive kablene hele denne prisøkningen, men det er langt
mellom 4 og 78 øre.
Statnetts regnemestere skal ikke klandres for manglende evne
til å se inn i fremtiden; den mangelen lider vi alle av. De presiserte også at
deres anslag var alle usikre, selv om de nok ikke kunne forestille seg den
utvikling vi har sett de siste månedene. Men, som de sier på side 38, «det er viktig
å presisere at usikkerhet også gir muligheter.» Og mulighetene er ikke
beskjedne. Siden alle må betale samme pris som den marginale kjøper, og siden
den marginale kjøper er i utlandet og har høy betalingsvilje, har dette skapt
en formidabel mekanisme som kanaliserer penger fra norske forbrukere og
næringsdrivende til kraftselskapene og statskassen.
Denne overføringsmekanismen er fullstendig tilslørt i
Statkrafts søknad. De operer med «konsument- og produsentoverskudd» som en samlekategori,
hvilket vil si at det er rivende likegyldig om forbrukerne betaler én krone
mindre eller kraftselskapene får én krone mer; den enes vinning går opp i den
andres spinning. Dette utelates fullstendig i Statnetts søknad, med henvisning
til at å regne disse ut separat er for vanskelig. Det er neppe vanskeligere enn
en del andre utregninger som presenteres, men Statnett har den unnskyldning at
de jo tilsynelatende ikke trodde at prissmitten fra disse kablene skulle bli så
stor.
Statnett tok feil på mange punkt om fremtiden, men nu har vi
fasiten. Det bør gå lang tid før nye utenlandskabler bygges. Kanskje burde man
begrense eksporten og prissmitten gjennom de kablene man alt har. I det minste
burde man betale tilbake de overprisene norske forbrukere og næringsliv blir
plaget med p.g.a. kablene heller enn fete opp elprodusentene og helle penger i
en statskasse hvor de fra før skvulper over. Det gjøres enklest ved å betale
tilbake til alle som en, om de så er forbrukere eller næringsdrivende. Den
nuværende prisstøtten er et eksempel på dette, men har en del hull, hvor det
største er at næringsdrivende, med unntak for bøndene, ikke er omfattet av
ordningen. De hullene bør tettes. Skadevirkningene av EUs feilslåtte energipolitikk
bør ikke importeres til Norge; vi klarer oss bedre uten den.
Trykt i Bergens Tidende 26. september 2022.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar