La det være sagt med en gang; det er ikke Oljefondet av i
dag jeg snakker om, men Oljefondets være eller ikke være på lang sikt.
Oljefondet av i dag lever i beste velgående; det settes fortsatt inn penger på
fondet, selv om vi er begynt å bruke noe av fondets avkastning. Men det skulle
jo skje før eller senere; problemet er bare at det skjer tidligere enn antatt
og tidligere enn det burde ha skjedd.
En pekepinn om Oljefondets langsiktige utsikter får vi fra å
se på hva som er skjedd med andre rike lands offentlige gjeld. Helt siden
1970-årene har den vokst i alle av verdens rikeste land. I noen land har den
den nådd verdenskrigsproporsjoner. Andre land har greid å stabilisere den og
endog få den litt ned, men offentlig gjeld som andel av BNP ligger nesten uten
unntak skyhøyt over hva den var i 1960-årene. Det er bemerkelsesverdig at de
land som har greid å stabilisere eller reversere gjeldsprosenten er relativt
små (Sverige, Danmark, Nederland), mens store land (USA, Japan, Frankrike og
endog Tyskland) har fortsatt å øke den. Det kan jo ha sammenheng med at
finansmarkedene har mindre tillit til at små land vil være i stand til å betale
ned på sin gjeld, så vi ser nødvendighet heller enn dyd i deres adferd (mer om
dette i min bok «Debt, Democracy and the Welfare State»).
Hvorfor har dette skjedd? Alle vil vi ha offentlig
finansierte goder som helsetjenester, utdanning og pensjoner men ingen vil
betale for dem. Politikere som må søke støtte hos uinformerte og uinteresserte
velgere, og begge er det mange av, velger den minste motstands vei og får
endene til å møtes ved å ta opp stadig større gjeld. Noen forståsegpåere later
til å tro at dette kan man fortsette med i det uendelige, men det kan man nok
ikke; Hellas er et skrekkeksempel på det motsatte. For de fleste andre synes
det fortsatt å rusle og gå, men problemet er at finansmarkedenes tillit til
land som stadig tar opp gjeld kan forsvinne brått. Med en høy gjeldsgrad fra
før, er det liten slingringsmonn til å møte midlertidige konjunkturmotganger
med økte utgifter.
Derfor er det høyst sannsynlig at avstanden mellom synkende
offentlige inntekter og økende velferdsutgifter i Norge vil bli dekket ved å
tære på Oljefondet. Dette vil være den minste motstands vei; «hva skal vi
ellers med disse pengene?» vil den alminnelige velger kunne spørre. Det som i
sin tid fikk Sverige til å rydde opp i sine offentlige finanser og
velferdsytelser var frykten for ikke å kunne låne mer penger uten å sette den
svenske økonomi over styr. Noen slik frykt vil ikke gjøre seg gjeldende i Norge
så lenge man kan forsyne seg av Oljefondet. Men dette vil kun utsette den
rasjonalisering av velferdsstaten som før eller senere må komme. Dessuten vil
det være stikk i strid med hensikten å gjøre oljeformuen varig. Oljefondet vil
forlenge dens levetid, men når fondet er tømt er også oljeformuen vekk, akkurat
som selve oljen, om enn kanskje et tiår eller to senere.
Regjeringens politikk så langt er godt i tråd med disse
fremtidsutsikter. Det gjøres svært lite for å kvitte seg med unødvendige og
direkte skadelige utgifter som jordbruksstøtte, støtte til bevaring av regnskog
og andre klimapolitiske tiltak, samt uføretrygd og sykepenger som har løpt
løpsk. Fra svenskenes erfaringer vet vi at det må til en akutt kriseforståelse
for å få gjort noe med de sistnevnte. Nu skal ikke regjeringspartiene klandres
for sterkt for deres forsømmelser; de må jo støtte seg til et par småpartier som
velgerne ikke har hatt forstand til å kaste ut av Stortinget. Begge disse
partiene har sine markeringsbehov, som i klartekst betyr økte offentlige
utgifter. Mindretallsregjeringer som støttes av småpartier med markeringsbehov
vil ikke gjøre det lettere å sanere statsfinansene, uansett hvilken farge
regjeringen måtte ha.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar