Det er et kristent ritual å påkalle faderen, sønnen og den hellige ånd. Når det gjelder faderen og sønnen er konteksten relativt klar, men det er verre med den hellige ånd. Ikke overraskende har det gjennom tidene oppstått en ekspertise som skal forklare oss hva den hellige ånd er. Noen finner forklaringene rimelig diffuse. De er ikke blitt så mye bedre med tiden.
Kristendommen er på våre kanter ikke lenger hva den var. Det
betyr ikke at religiøse forestillinger er blitt svakere, de har bare endret
form. Den mest utbredte forestilling av den typen i dag kunne kanskje enkelt
kalles for miljøverneri. Den setter naturen over mennesket og innser ikke at vi
er kommet dit vi er fordi vi har lært oss naturens lover og gjort den til vår
tjener så langt det lar seg gjøre. Kontrasten mellom opplysningen og religionen
var sterk, og den er ikke mindre grell mellom opplysningen og miljøverneriet.
Den nye religion har selvsagt sine egne idoler som rituelt
må påkalles. Ett av disse er bærekraft. Jo flere som sliter med å forstå hva
det er, jo flere er det også som forsøker å forklare det. Det har oppstått en
hel profesjon av bærekraftseksperter, akkurat som den armé av teologer som
forsøker å forklare hva den hellige ånd er for noe. Å påkalle bærekraft er
blitt et krav til bedrifters rapportering, akkurat som det er i kirken å
påkalle den hellige ånd.
Bærekraftsbegrepet har sin opprinnelse i boken Limits to
Growth og i Brundtlandkommisjonens rapport. Limits to Growth forestilte seg at
befolkning og produksjon ville vokse eksponentielt inntil menneskeheten
plutselig møtte veggen og det hele ville ende med et plutselig kollaps. Den
tiden når det vil skje er ikke så langt unna ifølge boken, og vi venter spent.
Brundtlandkommisjonens bidrag var et typisk politisk og meningsløst kompromiss;
nutidens behov skulle tilfredsstilles uten å være på bekostning av fremtiden.
Som om noen hadde den evne å se langt inn i fremtiden?
Og hva kunne egentlig bærekraft være? Er det noe som gjentar
seg år efter år til evig tid? Det ville være et fullstendig stagnert samfunn.
Kanskje middelalderssamfunnet ville være en god kandidat? Men man hadde jo på
den tiden både pest, hungersnød og kriger som gjentok seg med ujevne mellomrom.
Så fikk vi den industrielle revolusjon og påfølgende enestående utvikling fra
elendighet til overflod. Den prosessen pågår fortsatt og er ikke kjennetegnet
av repetisjon av identiske forløp, men av stadige forandringer, stort sett til
det bedre. Er den bærekraftig eller ikke? Hva sier våre moderne teologer,
bærekraftsekspertene?
Det er ikke til å undres over at bærekraftsekspertene er
mange og har det travelt. Og det er heller ikke til å undres over at
bærekraftsproblemet blir overlatt til bedriftenes kommunikasjonsavdelinger.
Deres rolle er jo å fremstille ting i bedriftenes interesse, om det så er fakta
eller fiksjon.
Publisert på Finansavisens debattsider 7. mai 2022
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar