Trykt i Bergens Tidende søndag 24. mars 2024
Lørdag den 16. mars
hadde Bergens Tidendes Lørdagsmagasin en meget interessant artikkel om en ung
fisker, Erik Gåsvær. Han ble i sine yngre dager rådet fra å bli fisker; det var
ikke et yrke som ga et skikkelig utkomme, enn si status. I dag har han ved 33
års alder en inntekt som kan måle seg med oljebransjen. Han later ikke til å
angre på sitt yrkesvalg. Hans historie er ikke enestående; Bergens Tidende har
bragt lignende historier før.
Bak dette ligger, som
avisen også forklarer, et forvaltningsregime for fiskeriene som bygger på
omsettelige fiskekvoter. Dette har gjort det mulig for folk som både er dyktige
fiskere og har god forretningssans å arbeide seg opp til det sjikt som kunne kalles
lønnsadel. Det er dem godt forunt; de har ikke sittet med hendene i fanget
eller drevet med tastetrykk.
Forskjellen er stor
fra de tingenes tilstand jeg husker fra den tid jeg kom til Norge i 1975. Den
gangen levde norske fiskere av almisser fra staten. De arbeidet like hardt som
de alltid har gjort, men en uhensiktsmessig fiskeripolitikk gjorde det umulig
for dem å leve av den inntekt de fikk fra deres fangster alene. Norsk
fiskeriforvaltning hadde på det tidspunkt ikke fullt ut tatt inn over seg det
faktum at havets rikdom er begrenset. Stadig bedre teknologi økte presset på
fiskeressursene, og for sildebestanden resulterte dette i et totalt
sammenbrudd. Hvis fiskerne skal få en levelig inntekt av sitt yrke må deres
antall begrenses, og jo mer desto raskere den teknologiske utvikling går.
Allerede i 1950-årene
begynte man å subsidiere fisket med statlige midler. Dette ble sågar
formalisert i en avtale mellom Norges Fiskarlag og Stortinget. Fra å ha vært en
lønnsom eksportnæring på markedsmessige betingelser ble fiskerinæringen en
stadig sultnere gjøkunge. Det var årvisse forhandlinger om fiskeristøtte og det
gikk fra galt til verre; støtten ble bare større og større. Slik var det nødt
til å gå all den stund man ikke hadde sørget for en effektiv adgangsbegrensning
til næringen. De adgangsbegrensninger som efterhvert kom var ineffektive og en
slags sosialpolitikk; ingen skulle bli rik og alle skulle bli mest mulig like.
Det var kanskje ikke en uventet filosofi all den stund mesteparten av
lønnsinntekten i realiteten kom fra statskassen.
Efterhvert ble det
større forståelse for at dette var en absurd ordning. Fiskeriforvaltningen ble
i voksende grad tuftet på individuelle fiskekvoter. Det var ganske naturlig, i
og med at fiskebestandene forvaltes med en totalkvote for hver bestand. Hva var
da mer naturlig enn å stykke opp disse kvotene i individuelle kvoter? Ikke bare
er det naturlig, men også tvingende nødvendig for å forhindre et destruktivt
kappfiske om en totalkvote. For å sikre et bedre samsvar mellom fiskeflåtens
kapasitet og tilgjengelige kvoter ble de individuelle kvoter tillatt omsatt, om
enn med restriksjoner. De som skaffet seg en dyr og effektiv båt kunne dermed
kjøpe seg driftskvoter som tillot effektiv bruk av båten. Og de som ønsket å
forlate næringen kunne sikre seg en pensjon ved å selge de kvotene de hadde.
Gjennom denne ordningen har det skjedd en imponerende omstrukturering og effektivisering
av fiskeflåten.
Denne ordningen er
dessverre truet av politikere som ikke kan holde fingrene fra fatet og la lønnsomhet
bestemme hvem som skal ha og ikke ha fiskekvoter. Regjeringen la for noen uker
siden frem en «Kvotemelding» for Stortinget hvor den foreslår å ta kvoter fra
den havgående og mest lønnsomme flåten for å gi til kystfiskere. Det er for så
vidt ikke helt overraskende; det er flere kystfiskere enn havfiskere og i
politikken er det jo stemmene som teller.
På enkelte områder
har politikerne lært seg den lekse at det er å foretrekke å la profesjonelle og
markedskreftene avgjøre økonomiske forhold. Ikke minst har man tatt dette inn
over seg i pengepolitikken. En gang bestemtes renten av politikere. Nu bestemmes
den av Norges Bank, men Norges Bank kan ikke ignorere markedskreftene.
Dessverre har man ikke fullt ut tatt inn over seg denne leksen i
fiskeripolitikken. Det som må gjøres er å ta politikken ut av «fiskeripolitikken».
Da sitter vi igjen med fiskeriforvaltning. Fiskeriforvaltning er i prinsippet
enkel; la biologisk ekspertise bestemme hvor mye det er tilrådelig til enhver
tid å høste av fiskebestandene og la lønnsomheten bestemme med hva slags båter
og utstyr fisken skal tas og bringes i land. Det er dette som har gjort det
mulig for Erik Gåsvær og mange andre å skaffe seg et levelig utkomme av å
fiske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar